سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

تعداد هسته CPU سیستم ما چه عددی است؟

    نظر

تعداد هسته‌­هایی که پردازنده شما دارد، یکی از مؤلفه‌­هایی است که میزان و نحوه­‌ی عملکرد CPU شما را تعیین می­‌کند. در گذشته، هر پردازنده فقط یک هسته داشت. تعداد هسته­‌های CPU های مدرن از دو هسته شروع شده و تا هجده و بیشتر هم ادامه دارند. در ادامه، نحوه بررسی تعداد هسته­‌های پردازنده رایانه‌­تان را بخوانید:

مطلب مرتبط: تعمیرات لپ تاپ البان

تعداد هسته‌ها‌ی پردازنده به چه معناست؟

تعداد هسته‌­های پردازنده شما یکی از چندین عاملی است که عملکرد کلی CPU شما را تعیین می­‌کند. به طور خلاصه، یک هسته، یک واحد پردازشی است که اقدامات خاصی را انجام می‌­دهد. هر عملی که در رایانه خود انجام می­‌دهید توسط CPU پردازش می‌­شود؛ صرف نظر از اینکه آن کار چقدر کوچک یا بزرگ باشد.

 

هر هسته می­‌تواند تنها یک کار را در یک زمان انجام دهد. به طور طبیعی، هرچه پردازنده شما دارای هسته‌های بیشتری باشد، وظایف بیشتری را می­‌تواند انجام دهد، و همین موضوع باعث کارآمدتر شدن رایانه‌­تان می­شود. هرچه تعداد هسته­‌ها کمتر باشد، وظایف کمتری می­‌تواند انجام دهد، و در نتیجه CPU شما کارایی کمتری خواهد داشت.

 

این به این معنا نیست که هرچه هسته‌­های CPU شما بیشتر باشد، بهتر است. همانطور که گفته شد، این تنها یکی از چندین مؤلفه­‌ای است که عملکرد CPU را تشکیل می­‌دهد. همچنین باید مواردی مانند نوع CPU، مولتی‌­ثردینگ (multithreading) یا هایپرثردینگ (hyper-threading)، سرعت ساعت و غیره را نیز در نظر بگیرید. طبق یک قانون کلی، هر چه پردازنده جدیدتر باشد بهتر است؛ اما حواستان باشد که همیشه هم اینطور نیست.

مطلب مرتبط: صدای فن لپ تاپ به چه دلایلی ممکن است باشد؟

CPU من چند هسته دارد؟

بررسی تعداد هسته­‌های پردازنده رایانه ساده است، اما این روند بین سیستم عامل مک و ویندوز کمی متفاوت است.

 

ویندوز

در سیستم‌عامل ویندوز برای اینکه بفهمید پردازنده شما چند هسته دارد، پنجره تسک منیجر را با فشار دادن کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+Esc باز کنید. پس از باز شدن، روی تب “Performance” ??کلیک کنید.

توجه: اگر تب Performance را نمی‌بینید، روی “More Details” کلیک کنید.

در صفحه بعدی، جزئیات زیادی در مورد CPU خود، از جمله تعداد هسته‌هایی که دارد را خواهید دید.

 

مک

برای بررسی تعداد هسته‌های پردازنده در مک، روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالای دسک‌تاپ کلیک کنید و سپس “About This Mac” را از بالای منوی کشویی انتخاب کنید.

سپس روی “System Report” کلیک کنید.

در این قسمت شما نمای کلی سخت افزار دستگاه خود را خواهید دید. این نمای کلی شامل تعداد کل هسته‌­ها می شود.

 

به همین سادگی، تعداد هسته­‌های رایانه­‌تان مشخص می­‌شود. بررسی تعداد هسته‌های پردازنده بسیار ساده است، اما هرچه تعداد هسته‌های شما بیشتر باشد لزوماً به معنای عملکرد بهتر نیست. بهترین راه برای اینکه ببینید آیا رایانه شما به وظایفی که به آن سپرده‌­اید به درستی عمل می­‌کند یا نه، این است که آن را بنچ­مارک کنید.

 

منبع: مزکر تخصصی تعمیرات لپ تاپ البان