سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

رجیستر گوشی مسافر به چه طریقی انجام می شود؟

    نظر

یکی از سوالاتی که کاربران از ما می پرسند بحث رجیستر گوشی مسافر هست و یا گوشی دست دومی که رجیستر نشده و فروشنده هم در دسترس نیست. در هر دوی این موارد درصورت تمایل به استفاده از گوشی باید آن را خودتان رجیستر کنید با پرداخت مبلغی به عنوان گمرکی برای گوشی.

طرح رجیستری طرحی بود که بعدی از کلی کش و قوس بلاخره در آبان و آذر ماه سال 96 آغاز کرد. کم کم رشد کرد و در اردیبهشت 97 تمامی برندها مشمول طرح رجیستری شدند. ما از طریق همین بلاگ و همینطور کانال تلگرامی مان همواره تلاش کردیم تا از اخرین اخبار و اطلاعیه ها در این زمینه شما را آگاه کنیم.


مرتبط: طرح رجیستری چیست؟


اما حالا بحث رجیستر گوشی مسافر و گوشی های رجیستر نشده خیلی داغ هست و موضوعی است که هموطنان و مسافران را به دردسر می اندازد. در این رابطه اول یک توصیه داریم. اگر شما مسافر هستی و کمتر از یک ماه در ایران هستین، اصلا نگران نباشید، تا یک ماه می توانید بدون مشکلی از گوشی تان استفاده کنید. اما اگر قرار است بیشتر از یک ماه در ایران باشید و از گوشی استفاده کنید باز هم دو حالت وجود دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

برای رجیستر کردن گوشی رجیستر نشده بایستی به گمرک مراجعه کنید و اظهارنامه گمرکی پر نمایید و گوشی را رجیستر کنید. خوشبختانه سایتی به این منظور راه اندازی شده که دیگر مجبور نیستید برای رجیستر کردن گوشی جایی بروید. برای مسافران هم که وقتی وارد می شوند در همان واحد گمرک داخل فرودگاه هم می توانند اقدام کنند یا اینکه از طریق سایت.

رجیستر گوشی مسافر دیجی دکی

اما، اگر گوشی را از داخل تهیه کرده اید، قبل از 14 آذر 96 اصلا نباید برایش مشکلی پیش بیاید اگر همان موقع استفاده کرده باشید و یا اگر بعد از 14 آذر 96 و با ادعای فروشنده مبنی بر رجیستر بودن گوشی، باید بروید و از فروشنده حقتان را بگیرید. همانطور که در پستی دیگر هم گفته ایم، باید یا گوشی را برایتان رجیستر کند، یا یک گوشی معادل و رجیستر شده بدهد و یا مبلغ به روز برای گوشی را به شما عودت دهد.


مرتبط: شناسه گوشی را چگونه بیابیم و در طرح رجیستری کنترل کنیم؟


درمورد سایت گمرکی که گفتیم، شما برای رجیستر گوشی مسافر یا هر گوشی رجیستر نشده دیگر، می توانید به سایت گمرک به نشانی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0 بروید، شناسه گوشی را از روش های توضیح داده شده در قبل وارد نمایید و بقیه مراحل را ادامه دهید تا گوشی خود را رجیستر کنید. مبلغ 16درصد از قیمت گوشی، قیمتی که در سامانه هست را نیز باید پرداخت نمایید. وقتی از طریق سایت اقدام می کنید لازم هست که یک شماره هم ارائه دهید تا با دریافت کد از طریق پیامک احراز هویت کنید، اما اگر حضورا به دفاتر گمرک بروید دیگر نیازی به شماره نخواهید داشت.

رجیستر گوشی مسافر دیجی دکی

نکته مهم: برای این کار نیاز به یک پاسپورت دارید که از ورود آن به ایران و خوردن مُهر ورودی، کمتر از 30 روز گذشته باشد. با هر پاسپورت می توانید حداکثر دو گوشی را رجیستر نمایید و بیشتر از آن مشمول حالت بازرگانی می شود!

اگر شما مسافری هستین که بیش از 30 روز قصد ماندن در ایران را دارید و یا ممکن است در روزهای آینده نیز به ایران بازگردید و در مجموع بیشتر از 30 روز در ایران خواهید ماند، اگر هزینه رجیستر گوشی مسافر برایتان زیاد است، می توانید یک گوشی معمولی از داخل تهیه کنید (با احتیاط فراوان در رجیستر بودن گوشی) و از گوشی دیگر خود برای کارهای اینترنتی استفاده کنید. البته که باید همواره دو گوشی را همراه داشته باشید.

اگر بیش از 30 روز از آمدنتان گذشت و گوشی را رجیستر نکردید، دیگر نمی توانید با پاسپورت خودتان این کار را انجام دهید. باید دوستی پیدا کنید که زیر 30 روز به ایران وارد شده باشد، با پاسپورت او گوشی را رجیستر کنید و بعد از شماره او به شماره خودتان انتقال مالکیت دهید. راه دومی هم هست که دیگر نیازی به انتقال مالکیت نداشته باشید، بعد از ثبت نام در سایت گمرک به نام فرد صاحب پاسپورت و پرداخت حق گمرکی خواسته شده در سایت، کد همتایی که ارسال می شود را می توانید با هر سیم کارت دیگری رجیستر کنید و لازم نیست که حتما با سیم کارت صاحب پاسپورت این کار صورت گیرد، اما گاهی پیغام خطا داده می شود که در این صورت مجبور هستید با سیم کارت صاحب پاسپورت اقدام کنید و بعدا انتقال مالکیت بدهید.

درصورت بروز هرگونه مشکلی عزیزان بایستی با سامانه همتا با شماره 096366 تماس بگیرند

منبع: تعمیرات گوشی دیجی دکی