سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

طرح رجیستری موبایل چیست؟ از 28 مهر ماه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    نظر

تقریبا ده سالی می شود که بازار موبایل ایران به گوشی ها و موبایل های قاچاق آلوده شده است و البته کاربران و خریداران هیچ نقشی در آنها نداشته اند. در سال های اخیر نیز صحبت های زیادی پیرامون جلوگیری از این قاچاق شده و می شود. راه حلی که پایه ریزی شد و قرار است که از 28 مهر ماه امسال آغاز به کار کند، طرح رجیستری موبایل نام دارد. پیش بینی می شود با آغاز این طرح، آمار قاچاق گوشی و تلفن همراه به شدت کاهش پیدا کند.

Image result for imei

در ابتدا برایتان شرح دهیم که طرح رجیستری موبایل چیست؟ هر گوشی در دنیا با یک شناسه شناخته می شوند. این شناسه برای گوشی ها یکتا بوده و اطلاعات مختلفی از گوشی رو می توان از روی همین شناسه تشخیص داد. این شناسه یا (IMEI (International Mobile Equipment Identity را می توانید داخل گوشی خود در بخش تنظیمات و قسمت درباره گوشی ملاحظه نمایید. علاوه بر مسیر تنظیمات می توانید با شماره گیری کد *#06# نیز شناسه گوشی خود را بیابید. شناسه گوشی هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می شوند و در واقع قاچاق نیستند در سیستم گمرک ثبت می شود. در نتیجه هر گوشی ای که شروع به کار کند و شناسه اش در بانک اطلاعات گمرک ایران نباشد، در واقع یا قاچاق است، یا اینکه مسافری آن را با خود به ایران آورده است.


مرتبط: اپل های مجاز کدامند؟


به گفته آقای حسین فلاح، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور ضمن اعلام آغاز طرح رجیستری موبایل از 28 مهر تمام گوشی هایی که ثبت نشده باشند از کار خواهند افتاد! آقای فلاح این نکته را گفته اند که تمام گوشی هایی که در حال حاضر در دست مردم است و در حال استفاده از نظر سازمان مجاز هستندو مشمول این طرح نمی شوند و این طرح تنها برای گوشی هایی است که از 28 مهر ماه به بعد در بازار وجود داشته باشند.


طرح رجیستری موبایل شامل حال گوشی های در دست مردم نمی شود!


گفته شده که همزمان با اجرای این طرح برای مدت کوتاهی به مردم گفته خواهد شد که گوشی خود را در طرح رجیستری ثبت نمایند و مهمتر اینکه این کار هیچگونه هزینه ای برای کاربران نخواهد داشت. باید منتظر بود که این کار باید به چه صورت انجام گیرد.

در حال حاضر طبق آمار منتشره از سوی دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم بازار موبایل ایران برای شرکتهای سامسونگ، هواوی و اپل به ترتیب 40، 25 و 15 درصد اعلام شده است. قرار است که طرح رجیستری موبایل با توجه به شرکت های موبایلی و توافقات به عمل آمده با وارد کنندگان پیش رود. این طرح در ابتدای کار برای تمام گوشی ها انجام نمی گیرد و کم کم و به صورت تدریجی تمام موبایل ها را شامل خواهد شد.

نکته جالب این است که اولین تلفن همراه در سال 1372 وارد ایران شد و اولین قاچاق گوشی از سال 1386 انجام گرفت. آیا این طرح جلوی قاچاق را خواهد گرفت؟ آیا نباید دنبال دلیل قاچاق بود؟ پدیده ای که بعد از 14 سال از ورود اولین گوشی آغاز شد! حال باید منتظر ماند و دید که اجرای این طرح تا چه حد جلوی قاچاق گوشی را خواهد گرفت و تا چه حد بسترها مهیا هستند تا روند ثبت شناسه ها در گمرک سریع انجام گیرند!

منبع: تعمیرات تخصصی اپل ، دیجی دکی