سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

خرابی هارد گوشی به چه دلایلی است و راهکارهای آنها چیست؟

    نظر

خرابی هارد گوشی یکی از دلایلی است که بسیاری از کاربران البان در سامانه تعمیرات موبایل در محل البان درخواست ثبت کرده اند. بر آن شدیم تا آموزشی تهیه کنیم تا دلایل خرابی هارد گوشی خود را بدانید و سعی کنید با رعایت و استفاده صحیح از آن محافظت کنید. اما اگر زمانی هارد گوشی شما سوخت نگران نباشید، در انتهای همین پست راه حل رفع آن را هم برایتان خواهیم گفت.

توضیح اجمالی در رابطه با ساختار و نحوه کار هارد گوشی

وقتی صحبت از فضای ذخیره داده در گوشی و کلا هر وسیله ای که دارای پردازش است می شود، می توان به سه نوع حافظه اشاره کرد. یکی رم (RAM)، دیگری رام (ROM) و دست آخر هارد گوشی.

رم (RAM)

رم گوشی مسئول اجرای برنامه ها است. رم با سرعت بالایش می تواند اطلاعات برنامه ها را پردازش کند. معمولا تا حدود 512 مگ تا یک گیگ از رم گوشی به عملکردهای معمولی آن یعنی برقراری و دریافت تماس و ارسال و دریافت پیامک و … تعلق خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: مدیریت حافظه آیفون

برنامه ها در حافظه گوشی ذخیره شده هستند، اما هنگامی که پردازش در آنها صورت می گیرد و از برنامه استفاده می کنید، تغییرات در رم دیده می شوند. وقتی هم که گوشی را خاموش می کنید تمام اطلاعات روی رم پاک می شود.

خرابی هارد گوشی ، البان

درست است که رم بالاتر بهتر هست، اما دیگر از یک حدی بیشتر هم کارایی ندارد و فقط باعث گرانتر شدن گوشی می شود. حداقل رم مناسب برای گوشی 4 گیگ هست و 8 گیگ دیگر خیلی خوب خواهد بود.

رام (ROM)

رام گوشی بخشی از فضای اصلی هارد گوشی است. یک حافظه فقط خواندنی (read-only) بوده که فقط سیستم عامل گوشی روی آن قرار دارد. البته با اجازه سازنده و ارائه به روز رسانی ها، امکان تغییرش وجود دارد.

بعضا گوشی ها دارای ساختار چندرامی هستند. به این ترتیب که یک فضای کوچکتری با سرعت بالاتر دارند و بقیه آن با سرعت معمولی است. بخش های اجرایی و اصلی سیستم عامل روی بخش پر سرعت هستند که باعث می شود گوشی سریعتر کار کند. پر سرعت کردن تمام حافظه هم باعث بالا رفتن هزینه و قیمت گوشی می شود!

خرابی هارد گوشی ، البان

حافظه اصلی

بخش آخر هم حافظه یا همان هارد گوشی هست. معمولا بسته به نوع گوشی بین 6 الی 8 گیگ از فضای این حافظه متعلق به سیستم عامل و نرم افزارهای ابتدایی و واجب گوشی و همچنین تقسیم بندی هارد است. بنابراین اگر یک گوشی می خرید که مثلا 16 گیگ حافظه دارد، بدانید که تقریبا 8 گیگ از آن در اختیار شما خواهد بود. بنابراین توصیه داریم تا هنگام خرید دقت داشته باشید که حافظه گوشی از 32 گیگ دیگر پایین تر نباشد.

مطلب مرتبط: مدیریت حافظه اندروید

حافظه جانبی

حافظه جانبی هم نوع دیگری از حافظه ها هست. این نوع حافظه را در دسته بندی ها نگفتیم چون ممکن است یک گوشی آن را نداشته باشد. اما از آنجا که حافظه اصلی گوشی به برد لحیم کاری می شود سرعتش از این نوع حافظه خیلی بالاتر خواهد بود. در گذشته مدل هایی ارائه شدند که حافظه اصلی شان نیز از نوع حافظه جانبی بود که علی رغم مزایایی که داشت، خیلی مورد استقبال قرار نگرفتند!

خرابی هارد گوشی ، البان

نحوه تشخیص خرابی هارد گوشی چیست؟

خرابی هارد گوشی نشانه هایی دارد که برایتان برخی از آنها را می گوییم تا اگر دچارشان شدید، تا حدودی بدانید با چه پدیده ای مواجه هستید. البته ممکن است این نشانه ها دلایل دیگری هم داشته باشند و خرابی هارد تنها یکی از آنها باشد.

  • گوشی مرتب ری استارت شده، لوگو ظاهر شده ولی بالا نمی آید
  • وقتی گوشی را خاموش و روشن می کنید، خبری از دیتایی که قبل از خاموشی روی آن ریختید نیست و یا اگر اطلاعاتی را پاک کرده اید مجدد بازگشته اند.
  • گوشی خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود (یکی از دلایل می تواند خرابی هارد گوشی باشد.)
  • وقتی از گوشی استفاده می کنید مرتب هنگ می کند و یا مدام ری استارت می شود.

دلایل خرابی هارد گوشی کدام هستند؟

متاسفانه باید بگوییم که هارد گوشی یک وسیله مصرفی محسوب می شود. یعنی عمری دارد و باید بگوییم که این عمر محدود هم هست. اما برخی کارها می تواند عمر آن را کمتر هم بکند که توصیه داریم آنها را انجام ندهید تا بیشتر بتوانید از آن استفاده نمایید:

  • ریختن و پاک کردن های متوالی اطلاعات روی هارد عمر آن را کاهش می دهد.
  • نصب برنامه های سنگین و خارج از توان گوشی باعث کاهش عمر هارد می شود.
  • پر بودن بیش از اندازه و طولانی مدت، به هارد گوشی فشار می آورد.

در بین گوشی ها، دو مدل هواوی، یعنی Y600 و G600 بیشترین آمار خرابی هارد را تا به الان داشته اند و بیشتر درخواست های خرابی این گوشی ها در سامانه تعمیرات البان به تعویض هارد منجر شده است.

راهکار رفع مشکل خرابی هارد گوشی چیست؟

اگر شما هم حس می کنید که هارد گوشی تان خراب شده و یا مشکل دیگری دارد، بلافاصله وارد اینترنت شوید و وارد سامانه آنلاین تعمیرات گوشی در محل البان به نشانی www.elbaan.com شوید. در این بخش یک درخواست ثبت کنید و منتظر باشید تا کارشناسان البان با شما تماس گرفته و جهت رفع مشکل گوشی شما اقدام کنند.

نکته قابل توجه این که تعمیر و تعویض هارد امری حساس و دقیق است و در حال حاضر امکان انجام این سرویس در محل مقدور نیست. اما در این راستا البان بهترین راهکارها را به شما پیشنهاد خواهد داد تا به راحتی بتوانید مشکل گوشی خود را حل کنید.

 

منبع: تعمیر گوشی موبایل البان