سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

چگونه از هک شدن گوشی خود جلوگیری نماییم

    نظر

این روزها هک شدن گوشی تقریبا معادل با دزدیده شدن بخشی از اموال و یا حتی زندگی آدم هست. موبایلی که داخلش در کنار تمام عکس ها و فیلم های خصوصی دریچه ای است به حساب های بانکی، به ایمیل ها و کلی اکانت های کاربر در جاهای مختلف فضای مجازی! این است که مراقبت از این شی ارزشمند دارای اهمیت می شود.

در کنار هک شدن گوشی مورد تلخ بعدی دزدیده شدن آن است. البان در این پست راهکارهایی به شما آموزش می دهد تا در صورت رخ دادن هر کدام از این اتفاق ها کمتر آسیب ببینید.

به روز رسانی سیستم عامل گوشی و نرم افزارها

اگر در به روز رسانی ها دقت کرده باشید، معمولا یکی از موارد مسائل امنیتی است. حتی گاها در به روز رسانی سیستم عامل گوشی فقط یک پچ امنیتی به شما ارائه داده می شود. این موارد امنیتی در واقع باگ هایی هستند که دولوپرها پیدا کرده و در قالب یک به روز رسانی برای رفع آنها ارائه می دهند.

هک شدن گوشی ، البان هک شدن گوشی ، البان

لازم نیست تمام نرم افزارهای گوشی خود را به روز کنید و از بابت آنها نگران باشید. البته اگر گوشی اندروید دارید کمی بیشتر مراقب باشید، چرا که در اندروید اجازه دسترسی های بین اپی داده می شود.

به روز رسانی ها هم به سادگی از طریق گوگل پلی در گوشی های اندرویدی و اپ استور در گوشی های آیفون قابل انجام هست. برای به روز رسانی سیستم عامل گوشی اندرویدی و آیفونتان نیز از طریق تنظیمات اقدام کنید.

به وای فای عمومی و رایگان وصل نشوید

یکی از راه های هک شدن گوشی اتصال به انواع وای فای رایگان اماکن عمومی است! این موضوع متوجه صاحب ارائه دهنده سرویس نیست، بلکه ممکن است یک هکر در این شبکه نیز وصل باشد. وقتی که هر دوی شما در یک شبکه باشید، راه هک شدن گوشی شما بازتر می شود و او می تواند به راحتی گوشی تان را هک کند! اما اگر در جایی مجبور به استفاده از وای فای عمومی شدید، بهتر هست که همزمان از یک اپ وی پی ان نیز استفاده نمایید تا کار هک کردن دشوار شود.

قفل کردن برای پیشگیری از هک شدن گوشی

حتما روی گوشی خود یک قفل بگذارید. این امکان به صورت خودکار داخل گوشی ها وجود دارد و تنها لازم هست از طریق تنظیمات آن را فعال کنید. قفل کردن گوشی از دو منظر حائز اهمیت هست، یکی اینکه اگر گوشی تان دست کسی بیفتد نمی تواند از آن استفاده کند، و دیگر اینکه در صورت اتصال به گوشی تان باز هم رمز جلودارش خواهد بود.

هک شدن گوشی ، البان هک شدن گوشی ، البان

تمام اینها در کنار حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره به شما توصیه می شود. سعی کنید در رمز خود از عدد تکراری هم استفاده کنید و اگر از مدل الگو (pattern) استفاده می کنید از یک نقطه دو بار عبور کنید.

از تایید هویت دو مرحله ای استفاده کنید

تایید هویت دو مرحله ای یا همان two-step verification راهی است که حتی در صورتی که شخصی رمز شما را برای اکانت هایتان داشته باشد، بدون داشتن سیم کارت و دسترسی به پیامک ها و یا هر روش دیگری نمی تواند وارد اکانتتان شود. چرا که فعال بودن این گزینه سبب می شود فرد مجبور باشد برای ورود یک کد دیگر را هم وارد کند که بعضا در لحظه تولید می شوند و گاها از قبل توسط خود کاربر تعیین شده است.

مطلب مرتبط: تایید هویت دو مرحله ای در تلگرام

مطلب مرتبط: تایید هویت دو مرحله ای در اینستاگرام

پسوردهای قوی استفاده کنید

هنگام ساخت اکانت، یا بعد از ساختشان، سعی کنید از پسوردهایی استفاده کنید که پیچیده تر باشند. اگر نگران هستید که آنها را فراموش کنید، در جایی به صورت فیزیکی یادداشتشان کنید. هر چه رمز شما سخت تر باشد، هک شدن آن نیز سخت تر خواهد بود. اپ هایی هم برای ساخت این رمزهای دشوار وجود دارند که می توانید از آنها هم استفاده کنید.

هر ایمیل و لینکی را باز نکنید

بعضا افراد بدون آنکه متوجه باشند، خودشان در را به روی سارقان و هکرها باز می کنند و آنها را به گوشی و فضای خصوصی خودشان راه می دهند. باید توجه داشته باشید که هر ایمیلی را باز نکنید، یا وقتی باز کردین، لینک های نامطمئن را به هیچ وجه باز نکنید. این موضوع در رابطه با لینکهایی که بعضا در برخی پست های در فضای شبکه های مجازی اجتماعی هم دیده می شود هم صادق هست. اگر پیامی را به دفعات می بینید، قطعا اسپم و نادرست هست. همین بس که این پیام بدون اجازه ارسال کننده فرستاده می شود و این به معنای خطرناک بودن آن اپ هست!

از امکانات داخلی گوشی خود استفاده کنید

هم در گوشی های اندرویدی و هم در گوشی های آیفون گزینه ای وجود دارد که می توانید به واسطه آن از راه دور گوشی خود را تحت کنترل داشته باشید، اطلاعاتش را پاک کنید و حتی موقعیت مکانی آن را پیدا کنید. Find My iPhone در گوشی های آیفون و Find My Mobile در گوشی های اندروید این امکان را به شما می دهند.

find-my-mobile-2-Elbaan هک شدن گوشی ، البان

تا قبل از ازدست دادن گوشی با این اپ ها و روش استفاده از آنها کار کنید.

اجازه های اپ ها را مدیریت کنید

این موضوع مخصوصا برای کاربران گوشی های اندرویدی مطرح هست. مراقب باشید که به هر اپ چه دسترسی هایی می دهید. توصیه داریم در اولین فرصت به بخش permissions تنظیمات گوشی خود بروید و دسترسی ها را کنترل کنید. ممکن است یکی از دلایل هک شدن گوشی شما یک دسترسی به یک اپ ناخوانده باشد!

هک شدن گوشی ، البان

پشتیبان گیری

در فواصل معینی که خودتان می خواهید یا بعد از اتفاقات خاصی، از گوشی خود یک پشتیبان گیری بکنید. حتی اگر گوشی از دستتان رفت، لااقل اطلاعاتتان برایتان باقی بماند.

منبع اپ ها را بشناسید

مراقب باشید که اپ ها را از کجا دانلود می کنید. تا وقتی اپ و سازنده آن را نمی شناسید، از جاهای دیگری به غیر از درگاه های رسمی اپ استور برای کاربران آیفون و گوگل پلی برای کاربران اندرویدی، اپی را دانلود و نصب نکنید. حتی وقتی از این درگاه ها هم دانلود می کنید، حتما نکات مهم نصب اپ را در نظر داشته باشید.

هک شدن گوشی ، البان هک شدن گوشی ، البان

از شارژرهای عمومی هم بترسید

اگر در جایی دیدید یک سیم خالی آویزان بوده و نتوانید نقطه انتهایی دیگر سیم را ببینید، کمی در استفاده از آن برا شارژ کردن گوشی خود مراقبت کنید. ممکن است سر دیگر سیم به یک سیستمی وصل باشد که بدون اجازه شما اطلاعات داخل گوشی تان را خالی کند. بنابراین به شارژرهای عمومی خیلی اعتماد نکنید.

کلام آخر

این بود مختصری توضیح برای مراقبت بیشتر از گوشی تان. اگر نکته ای هست که شما می دانید و در این مقاله دیده نمی شود، خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: Elbaan، تعمیرات موبایل در محل