سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

شارژ عجیب باتری آیفون در IOS 13 حداکثر تا 80 درصد!

    نظر

باتری شارژی در ادوات و وسایل ما چند سالی است که به باتری های لیتیوم یونی تبدیل شده اند و کار با این باتری ها نسبت به قدیمی ها کمی متفاوت هست. به عنوان مثال همانطور که قبلا هم گفته ایم برای داشتن باتری با عمر بیشتر نباید باتری های لیتیوم یونی را خیلی تحت شارژ نگه داشت و شارژ عجیب باتری آیفون در iOS 13 به همین دلیل هست!

شارژ عجیب باتری آیفون تنها تا 80 درصد

در حالی که زمان زیادی به ارائه iOS 13 باقی نمانده، شارژ عجیب باتری آیفون در این نسخه مطلب جالبی به نظر می رسد. گوشی شما تا 80 درصد شارژ می شود و بعد تمام! اما زمانی که نیاز داشته باشید می توانید تنظیمات را تغییر دهید تا مانند گذشته تا 100 درصد هم شارژ شود. شرکت اپل بعد از ماجرای کند شدن سرعت آیفون پس از به روز رسانی آنها دیگر مراقب این گونه موارد هست که همه چیز اختیاری شود و کاربر به کاری اجبار نشود!

شارژ عجیب باتری آیفون البان

اما چرا فقط تا 80 درصد؟ در ادامه برایتان بیشتر توضیح می دهیم.

عملکرد باتری های لیتیوم یونی

کلا اصول عملکردی باتری ها این هست که مقداری انرژی را به هر نحوی در یک فضای کوچک ذخیره کنیم و بعد به مرور از آن استفاده کنیم. باتری شارژی این قابلیت را دارد تا مجدد آن انرژی را بازگردانیم.

مطلب مرتبط: زمان صحیح تعویض باتری آیفون

در گذشته باتری ها از پدیده حافظه یا memory effect رنج می بردند به این معنا که اگر مدتی یک نوع رفتاری در شارژ کردن آن به کار می بردید، دیگر باتری فکر می کرد که تمام توانایی اش همان قدر هست! اما الان باتری لیتیوم یونی این گونه نیست و اصلا نباید اجازه بدهید تا شارژ آن از اعدادی همچون 20 و سختگیرانه تر 40 درصد کمتر شود.

بهتر هست باتری را تا 100 درصد شارژ نکنید

در تکنولوژی جدید و با سیستم شارژ سریع باتری های لیتیوم یونی تا 80 درصد ظرفیت را با سرعت خیلی خوب و بالایی شارژ می شوند و این میزان شارژ برای مصرف روزانه اکثر افراد (در صورت سالم بودن باتری و گوشی) کفایت می کند.

شارژ عجیب باتری آیفون البان

برخلاف باتری های قدیمی موضوعی که عمر باتری لیتیوم یونی را محدود می کند چرخه شارژ است و پدیده حافظه کاری به آن ندارد. این چرخه به ازای هر 100 درصد شارژ یک مرتبه محاسبه می شود. نه به این معنای که فقط از صفر تا 100 یک چرخه حساب شود، بلکه اگر شما گوشی را از 60 تا 80 درصد هم شارژ کنید و این کار را 5 مرتبه تکرار کنید، یک چرخه شارژ برای باتری محاسبه می شود.

شارژ عجیب باتری آیفون البان

مهمترین موضوع در باتری های لیتیوم یونی مسئله حرارت و فشار الکتریکی است. شارژ کردن از صفر تا صد، علاوه بر طولانی شدن مدت زمان شارژ (مخصوصا 20 درصد انتهایی) با افزایش حرارت زیادی روی باتری همراه هست و این حرارت اصلا برای گوشی و باتری مناسب نیست. از طرفی وقتی باتری به زیر 20 درصد هم می رود، راندمان آن و جریان و ولتاژ خروجی آن مناسب نخواهند بود و علاوه بر فشار بیشتر به باتری، گوشی نیز ناراحت خواهد شد.

بنابراین شارژ عجیب باتری آیفون در iOS 13 اینجا معنا پیدا می کند. هرچند که اپل راه خلاصی از آن را هم باز گذاشته است.

بهترین راه حل: قانون 25-80

در مورد چرخه شارژ باتری در بند قبل مطالعه کردین، با توجه به این موضوع و همینطور مسائل دیگر کاهنده عمر باتری، باید بگوییم که توصیه البان همچون سایر شرکت های بزرگ (مخصوصا تولید کنندگان باتری) بر این است که شارژ های کوچک باتری خیلی بهتر از یک شارژ طولانی مدت و زیاد آن است.

اجازه ندهید شارژ باتری از 25 درصد (و در حالت بهتر از 40 درصد) کمتر شود و نگذارید باتری طولانی مدت زیر شارژ بماند.

شارژ عجیب باتری آیفون البان

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که 80 تا 100 و 40 تا 60 چه تفاوتی با هم دارند با توجه به اینکه چرخه شارژ ربطی به درصد ابتدایی و انتهایی ندارد؟ پاسخ این هست که مدت زمان شارژ در این دو حالت متفاوت هست. هر دو 20 درصد شارژ می کنند اما اولی شاید 3 تا 5 برابر زمان بیشتری بخواهد. زمان بیشتر یعنی عبور طولانی تر جریان از باتری و یعنی ایجاد حرارت بیشتر و کاهش عمر باتری!

شارژ عجیب باتری آیفون و یا بهتر بگوییم شارژ هوشمند باتری آیفون در IOS 13

حال اتفاقی که برای گوشی شما در iOS 13 خواهد افتاد این است که اگر گوشی خود را در مدت شب زیر شارژ بگذارید، گوشی به گونه ای تنظیم می کند که بیشتر از 80 درصد شارژ نشود. اما با توجه به مدل رفتاری و خواب شما، قبل از بیدار شدنتان شارژ را به 100 درصد می رساند. به گونه ای که فشار و حرارت ایجادی برای گوشی در حد خیلی کمی باشد و به باتری فشار نیاید.

شارژ عجیب باتری آیفون البان

این کار نباید خیلی سریع رخ دهد، چرا که اگر به صد برسد و شارژ را متوقف کند، اگر گوشی شما در حال انجام فعالیتی باشد، شارژ کم می شود و گوشی مجدد شارژ می شود. این موضوع از عمر چرخه شارژ می کاهد. مگر آنکه گوشی شما خاموش باشد و یا در حالت هواپیما و بدون استفاده رها شود و هیچ برنامه ای در پس زمینه کار نکند که دراین صورت زیر شارژ نگه داشتن گوشی اشکالی ندارد. اما در حین کار اصلا توصیه نمی شود.

کلام آخر

مطلبی که برایتان شرح دادیم بر اساس اطلاعاتی است که شرکت اپل ارائه کرده است. باید صبر کرد و دید که در عمل این ویژگی چگونه رفتار خواهد کرد. اما اگر باتری آیفون شما ناگهانی شارژ خالی می کند و یا در شارژ شدن اذیت می کند، به شما توصیه داریم حتما از خدمات تعمیرات در محل البان استفاده نمایید. در سایت https://elbaan.com/ یک درخواست ثبت نمایید و با کارشناسان مربوطه به صورت کاملا رایگان مشاوره دریافت کنید. در گام بعدی در صورت نیاز می توانید اقدام به تعمیر گوشی خود نمایید.

 

منبع: تعمیر موبایل البان