سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

شغل تعمیرات موبایل

    نظر

شغل تعمیرات موبایل یکی از شغل های پر بازده در سال های اخیر در کشور عزیزمان ایران بوده است . شاید دانستن این مطلب برای شما جالب باشد که مجله فوربز  در نتایج تحقیقی عنوان داشته است تعمیرات موبایل در سال 2017 یکی از 15 شغل پردرآمد در کل دنیا بوده است.دراین مقاله میخواهیم به صورت موشکافانه شغل تعمیرات موبایل را بررسی کنیم . با موبایل دُکی همراه باشید.

شغل تعمیرات موبایل

 موضوعاتی که به صورت دقیق در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم به صورت زیر است:

 1.آیا شغل تعمیرات موبایل تنها در ایران در حال رشد است و یا در کل جهان؟

2.اندازه بازار تعمیرات موبایل در ایران و جهان چقدر است؟

3.آیا با شرایط موجود ایران انتخاب شغل تعمیرات موبایل انتخاب درستی است؟

4. برای  آموزش تعمیرات موبایل  چگونه اقدام کنیم؟

برای شروع مطلب نظر شما را به تحقیقات دکتر همیلتون جلب می‌کنیم. طبق مطالعاتی که آقای دکتر جورج همیلتون از دانشگاه جورج میشیگان در سال 2018 داشتند ، بیان کرده اند نزدیک به 25%  دارندگاه گوشی های هوشمند ، صحفه نمایش گوشی‌های خود را می‌شکنند. خبری که به یقین از شنیدن آن متعجب شده اید!. اما واقعیتی انکار ناپذیز است.

nearly 25% of all smartphone users have cracked screens

Gregory Hamilton

 

طبق برآورد های صورت گرفته توسط دکتر جورج همیلتون تنها در کشور آمریکا ، هزاران هزار گوشی  روزانه نیاز به تعمیرات دارند.و این صنعت میلیارد دلاری هر روز در حال گسترش در کل دنیا می باشد.
برای اینکه بتوانیم چرخه مالی تعمیرات موبایل را به درستی بیان کنیم‌، بهتر است اول نگاهی به بازار موبایل و چرخه مالی آن داشته باشیم. طبق آمارهای که بین سال‌های 2013 تا 2017 ارائه شده است، در 5 سال گذشته هر ساله فروش موبایل‌های هوشمند در سرتاسر دنیا افزایش یافته و این رقم تنها در سال 2017 بالغ بر $400b بوده است. شاید اصلا تصور این ارقام هم بسیار سخت باشد. تغییراتی که گوشی‌های هوشمند در نوع زندگی انسان ها به وجود آورده اند خود نیز نیازمند مطالعه یک مقاله دیگر است.
شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که در عرض کمتر از 10 سال بازار گوشی های هوشمند به این اندازه دستخوش تغییر شود. در نمودار شکل زیر بازار موبایل جهان در 5 سال اخیر نشان داده شده است.

اندازه بازار تعمیرات موبایل

نوع طراحی گوشی ها در سال‌های اخیر به صورت طراحی کاملا ماژولار تغییر کرده است. این فرآیند باعث شده است در صورت بروز هرگونه خرابی در گوشی بتوان به سادگی قطعه معیوب شده را تعویض کرد. سهولت در تعمیرات موبایل در دنیا باعث شده  کارگاه‌ها و خط تولید قطعات موبایل در کشورهای شرق آسیا(نظیر چین، تایلند)از یک رشد فزاینده برخوردار شود. همانطور که شاید خودتان نیز مطلع باشید بسیاری از شرکت های سازنده موبایل نیز به علت این گوناگونی در تولید قطعات و هزینه کمتر در تولید ، مبادرت به افتتاح خط تولید گوشی در این کشورها کرده اند.
با توجه به در نظر گرفتن فرهنگ غرب مبنی بر تعمیر به جای تعویض، بحران های اقتصادی در دنیا و همچنین افزایش قیمت گوشی‌های جدید (به عنوان مثال در زمان نگارش این مطلب آیفون X  با مبلغ نزدیک به  1000 دلار در حال ارائه است.) رویکرد مردم از تعویض به سمت تعمیر تغییر کرده است. همین موضوع باعث شده است تعمیرات موبایل در 5 سال اخیر، یکی از کم هزینه ترین شغل ها با سرمایه اولیه و پردرآمدترین آن ها باشد.
ااحتمالا برای شما این سول ایجاد شده است که مگر شغل تعمیرات موبایل چقدر درآمد در دنیا ایجاد کرده؟و درآمد تعمیرات موبایل چقدر است که به این موضوع اینقدر تاکید می شود.در نمودار زیر آمارهای جهان 5 سال اخیر از درآمد تعمیرات موبایل نشان داده شده است. بله!. اعداد  و ارقامی که مشاهده می کنید کاملا واقعی است. تنها در سال 2017 ، چرخه مالی تعمیرات موبایل بالغ بر 4000 ملیارد دلار بوده است!!!.

شغل تعمیرات موبایل

احتمالا بسیار متعجب شده اید!. اما این بازار بزرگ تعمیرات موبایل در دنیا صنعت های بسیار بزرگی را ایجاد کرده است . تعمیرکاران موفق بسیاری در حال حاضر در آن مشغول به کار هستند و درآمد زایی بسیار بالا  و مناسبی را ایجاد کرده اند.
میخواهیم تعجب شما را بیشتر بکنیم و در مورد بازار بزرگ آن در ایران با شما صحبت بکنیم. می دانیم شاید برای شما سوال دیگری  ایجاد شده باشد شاید این بازار تنها در دنیا وجود داشته و در ایران زیاد معنایی نداشته باشد. بنابراین با ما همراه باشید.
تنها در کمتر از یک هفته قبل از زمان نگارش این مقاله ، سازمان مقررات رادیویی کشور اعلام کرد،ضریب نفوذ تلفن همراه در این بیشتر از 120% شده است. این یعنی اینکه خیلی از هموطنان ما دو سیم کارت فعال دارند. طبق آمار ارائه شده  و تحقیقات صورت گرفته توسط آموزشگاه تعمیرات موبایل دُکیدر حال حاضر بالغ بر 40 ملیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد و بالغ بر 92% از مردم ایران از گوشی موبایل استفاده می کنند.

طبق گزارشات ارائه شده توسط سامانه دیجی دُکی تعمیرات موبایل در محل، تا سال 2016 به صورت متوسط ماهیانه یک ملیون گوشی نو در ایران فروخته شده و این آمار به نظر می رسد در سال های اخیر نیز رشد بیشتری داشته است.

بنابراین اگر فرض کنیم که به صورت متوسط  طبق آمار ارائه شده توسط square trade هر سال 10% گوشی ها نیاز به تعمیرات موبایل دارند تعمیرات یک ملیون گوشی در سال شما را متعجب نخواهد کرد!.

شغل تعمیرات موبایل - امار خرابی گوشی ها برای مدل های مختلف

بسیاری از مشکلاتی که برای گوشی های هوشمند ایجاد می شود به سادگی قابل تعمیر هستند. به عنوان مثال تعویض باتری در کمتر از نیم ساعت و تعویض صحفه نمایش در کمتر یک ساعت با سود و اجرتی حداقلی 100 هزارتومانی در ایران در زمان نگارش این متن در حال انجام است.
در نمودار زیر اطلاعاتی را با شما به اشتراک گذاشته ایم که میزان خرابی گوشی ها را به تفکیک مشکلاتی دارند بیان کرده است. همان طور که مشخص است بیشتر از 50% خرابی گوشی ها مربوط به خرابی های ساده نظیر باتری و صحفه نمایش هستند، نزدیک به 40% خرابی های با مشکلات متوسط و کمتر از 10% با مشکلات خاص و سخت مواجه هستند.

این بدان معنی است که اگر شما آموزش تعمیرات موبایل را به صورت اصولی ببینید و دوره های عملی و کارگاهی معتبر شرکت کنید، در کمتر از  6 ماه و با کمترین هزینه اولیه می توانید یه شغل مناسب پیدا کنید. شغلی که اندازه بازار آن در ایران بیشتر از 100 ملیارد دلاری در سال است!.

بنابراین شغل تعمیرات موبایل یک شغل پردرآمد و پایدار در 10 سال آینده خواهد بود. اما بسیار مهم می باشد که آموزش تعمیرات موبایل به چه شکل و با چه اصولی و با راهبری چه شخصی انجام شود. اگر شما به صورت اصولی تعمیرات موبایل را آموزش نبینید ، این کار بیشتر از آنکه برای شما به یک کار پرسود تبدیل شود ، منجر به ضررهای مالی بسیار می شود. به عنوان مثل صحفه نمایش یک صحفه آیفون X در زمان نگارش این مطلب نزدیک به 5 ملیون تومان است و اگر کوچترین اشتباهی صورت گیرد عملا متحمل هزینه بسیار زیاد یک تعمیرکار می‌شود.
شما می توانید در مورد کلاس های آموزش تعمیرات موبایل از کارشناسان موبایل دُکی به صورت کاملا رایگان مشاوره دریافت کنید.

اما اگر  آموزش اصولی تعمیرات موبایل محقق شود ، شغل تعمیرات موبایل برای شما یک حرفه پایدار خواهد شد. شما هر روز پیشرفت خواهید داشت و در آمد پایدار زیبایی کار را دوچندان می کند.درآمد شغل تعمیرات موبایل متناسب با تجربه شما در تخصص و فن ارتباط با مشتری متغیر خواهد بود. گذشت زمان و تجربه کاری ،شما را به تکنسین متبحر در این زمینه تبدیل خواهد کرد.
در مقاله بعدی با عنوان مغازه تعمیرات موبایل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که شغل تعمیرات موبایل را بعد از آموزش تعمیرات موبایل به چه شکل می‌توانیم شروع کنیم؟.

چه لوازمی باید خریداری کنیم؟ آیا حتما باید مغازه کرایه کنیم؟ کدام مغازه بهتر است؟ چگونه می توان در مجموعه دیجی دکی مشغول به کار شد؟

 

منبع: شغل تعمیرات موبایل ، موبایل دُکی