سفارش تبلیغ
صبا ویژن

البان ، تعمیرات موبایل

معرفی البان ، elbaan

گرانی گوشی به دلیل طرح رجیستری کذب محض است، گران نخرید

اگر از بعد از آغاز طرح رجیستری یعنی 14آذرماه به بازار موبایل برای خرید گوشی رفته باشید، احتمالا صحبت های خاصی در این زمینه شینده اید. اینکه فروشنده به شما بگوید گوشی رجیستر شده می خواهی یا بدون رجیستری؟ و دلیل گرانی گوشی های خود را طرح رجیستری بیان می کنند. اما داستان چیز دیگری است و این صحبت ها و قیمت ها درست نیستند.


گارانتی داشتن گوشی به معنای رجیستر بودن آن نیست


اساسا با آغاز طرح رجیستری، گوشی بدون رجیستری برای برندهایی که شامل این طرح شده اند از جمله اپل، ال جی، بلک بری، موتورولا و گوگل پیکسل معنایی ندارد. از طرفی همزمانی تقریبی آغاز طرح رجیستری و نواسانات قیمت ارز، این بازار را برای سودجویان آشفته ساخت تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و تحت عنوان طرح رجیستری گوشی خود را گرانتر به فروش برسانند.


مرتبط: نحوه کنترل کردن رجیستر بودن گوشی


اما بشنوید از رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران که گفته هیچ ارتباطی بین گرانی گوشی و طرح رجیستری وجود ندارد و نباید داشته باشد. وی گفته که در گذشته گوشی هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شدند، کمی ارزانتر از گوشی های مجاز و قیمت مصوب به فروش می رسیدند، اما به دلیل نپرداختن هزینه های گمرک و واردات، سود بیشتری در جیب این فروشندگان می رفته است. اما حالا که باید تمام گوشی ها (آنهایی که مشمول طرح رجیستری شده اند) رجیستر شده باشند، دیگر به نوعی جلوی قاچاق گرفته شده و سود این افراد کم شده است اما قیمت گوشی خیر. این افراد برای داشتن سود گذشته به بهانه طرح رجیستری گوشی ها را گران تر به فروش می رسانند. و در حال حاضر دلیل گرانی گوشی نسبت به قبل، بالا رفتن نرخ ارز هست و ربطی به طرح رجیستری ندارد.

گرانی گوشی دیجی دکی

اما نکته دیگری که آقای سید مهدی میرمهدی کمجانی به آن اذعان نمود، خراب شدن بازار به دلیل عدم پوشش تمام گوشی ها و به خصوص محصولات سامسونگ در طرح رجیستری است. با توجه به صحبت های وی، گوشی های مشمول طرح درصد زیادی از بازار را نمی گیرند و بیشتر بازار از آن سامسونگ است و تا وقتی این شرکت هم در طرح رجیستری نرود، نمی توان گفت که قاچاق را کنترل کرده ایم.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر گوشی را خریدید و بعد از یک ماه به دلیل عدم رجیستر بودن از کار افتاد، فروشنده موظف است یک گوشی معادل رجیستر شده و یا پول شما را به شما بازگرداند. از طرفی مراقب باشید، گارانتی داشتن گوشی به معنای رجیستر بودن آن نیست. بلکه تنها گوشی هایی رجیستر شده هستند که در سامانه همتا ثبت شده باشند.

براساس آخرین خبرها از طرح رجیستری نیز قرار است از تاریخ 19اسفند گوشی های نوکیا و هوواوی و از 26اسفند گوشی های تکنو و سونی نیز شامل طرح رجیستری بشوند.

منبع: تعمیرات موبایل در هر مکان در هر زمان